Okullarda Sağlıklı Gelecek İçin Dijital Adım
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), küresel iklim değişikliği ve buna bağlı kuraklık risklerinin eğitim alanlarındaki olumsuz etkilerini en aza indirmek adına kapsamlı bir reform paketini devreye alıyor. Bakanlığın 2026-2030 yıllarını kapsayan "İklim Değişikliği Eylem Planı" verilerine göre, eğitim yuvalarında sağlıklı yaşam standartlarının yükseltilmesi amacıyla okul kantinleri ve yemekhaneleri akıllı teknolojilerle donatılacak. Projenin merkezinde ise gıdaların bozulmasını engelleyecek "Soğuk Zincir Dijital Takip Sistemi" yer alıyor.
Gıda Güvenliğinde Dijital Erken Uyarı Dönemi
Küresel sıcaklık artışlarının okul kantinlerinde ve yemekhanelerinde gıda bozulma riskini artırması üzerine harekete geçen MEB, depolama ve servis aşamalarında dijital takip sistemlerini devreye sokacak. Kurulacak olan anlık izleme teknolojileri sayesinde, yiyeceklerin korunması gereken sıcaklık değerlerinde yaşanabilecek en ufak sapmalar sistem tarafından otomatik olarak tespit edilecek. Böylece öğrencilerin güvenilir, taze ve bakteriyel risklerden arındırılmış gıdaya ulaşması garanti altına alınacak. "Okulumda Sağlıklı Besleniyorum Programı" ile entegre yürütülecek bu sistem, gıda kaynaklı sağlık sorunlarının önüne geçmede kritik bir bariyer görevi üstlenecek.
Menüler Çevreci ve Bölgesel Olacak
Yeni eylem planıyla birlikte okullardaki beslenme alışkanlıkları da kökten değişiyor. Eğitim kurumlarında karbon ayak izi düşük, taşımacılık maliyetlerini azaltan bölgesel ve mevsimine uygun gıdaların tercih edildiği "Sürdürülebilir Menü Yönetim Sistemi" modellenecek. Ayrıca yeni dönemde okul menülerine tuzsuz diyet alternatifleri eklenecek. Alerjik astım, böbrek yetmezliği gibi kronik rahatsızlıkları bulunan öğrencilerin beslenme ihtiyaçları öncelikli hale getirilerek, onlara özel içerikler hazırlanacak.
Temiz Havaya Dijital Takip, Plastik Atığa Termoslu Önlem
Eğitim binalarının fiziksel şartlarını da iklim krizine dayanıklı hale getirmeyi hedefleyen eylem planı, sınıflardaki hava kalitesine doğrudan müdahale ediyor. Bakanlığa bağlı 10 bin metrekare ve üzerindeki kapalı alana sahip tüm kurumlarda "İç Ortam Hava Kalitesi Ölçüm ve Uyarı Sistemleri" kurulacak. Doğal havalandırma esas alınarak öğrencilerin öğrenme verimliliği artırılacak.
Diğer yandan, çevre kirliliğini önlemek ve sağlıklı su tüketimini teşvik etmek amacıyla plastik ambalajlı su kullanımının azaltılması hedefleniyor. Okullara yüksek filtrasyonlu, mikrobiyolojik analizleri düzenli yapılan su pınarları yerleştirilecek. Öğrencilerin çelik ya da cam materyallerden üretilmiş kişisel su termoslarını kullanması yaygınlaştırılarak hem su tasarrufu bilinci aşılanacak hem de mikroplastik riski minimize edilecek.
Binalara Isı Yalıtımı ve Okul Bahçelerinde "Agroekoloji"
Aşırı sıcak ya da dondurucu soğukların yaşandığı dönemlerde sınıf içi ısı konforunu sağlamak amacıyla binalarda gölgeleme sistemleri ve dış cephe iyileştirmeleri yapılacak. Eğitim camiasının tüm paydaşlarına dijital platformlar ve yüz yüze eğitimlerle iklim direnci temalı dersler verilecek.
"Yeşil Okul" projesinin bir diğer ayağını ise atık ve kaynak yönetimi oluşturuyor. Hazırlanacak "Sıfır Atık Uygulama Yönergesi" kapsamında okullarda yağmur suyu hasadı mekanizmaları kurulacak, gri su geri kazanımı sağlanacak ve organik atıklardan kompost üretilecek. Mesleki ve teknik liseler, su verimliliği sağlayan teknolojik donanımların üretilmesinde aktif rol oynayacak. En başarılı çevreci okul uygulamaları ise MEB'in dijital ağında kurulacak olan "Yeşil Okul İyi Örnekler Portalı" üzerinden tüm Türkiye'ye ilham kaynağı olması için sergilenecek.