Dev Ortaklık Geleceğin Teknolojileriyle Derinleşiyor
Türkiye ile Güney Kore arasındaki köklü siyasi bağlar, ekonomi ve teknoloji odaklı stratejik adımlarla küresel ölçekte yeni bir boyuta taşınıyor. İki ülke arasında yürürlükte olan Serbest Ticaret Anlaşması (STA) çerçevesinde şekillenen Ortak Komite, 6. Dönem Toplantısı için 23 Haziran'da Ankara'da bir araya geliyor. İki gün sürmesi planlanan bu kritik zirvede; karşılıklı yatırımların artırılması, ticaretin daha dengeli bir yapıya kavuşturulması ve yeni nesil sektörlerde ortak yol haritalarının çizilmesi hedefleniyor.
Geleneksel Ticaretten Yüksek Teknolojiye Evrilen Ortaklık
Türkiye'nin coğrafi olarak uzak ancak pazar potansiyeli yüksek ülkelere yönelik geliştirdiği "Uzak Ülkeler Stratejisi" kapsamında Güney Kore, ihracatta en kritik hedef pazarlardan biri olarak öne çıkıyor. İki ülke arasındaki ticari ilişkiler; nükleer enerji, yapay zeka, yarı iletkenler, batarya teknolojileri, kritik mineraller, inovasyon ve yenilenebilir enerji gibi geleceği şekillendiren alanlarda yoğunlaşıyor. 2013 yılında yürürlüğe giren STA ile ivme kazanan bu süreç, sadece mal ticaretini değil, ortak teknoloji üretimini de kapsıyor.
5 Yılda 50 Milyar Doları Aşan Dev Ticaret Hacmi
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerinden derlenen bilgilere göre, 2021-2025 yıllarını kapsayan son 5 yıllık dönemde iki ülke arasındaki toplam ticaret hacmi 50,8 milyar dolar seviyesine ulaştı. Geçtiğimiz yıl 11,4 milyar doları bulan ticaret hacmi, bu yılın ilk 4 ayında ise 3,7 milyar dolar olarak kayıtlara geçti.
Türkiye, Güney Kore pazarına ağırlıklı olarak eczacılık ürünleri, metal cevherleri, mekanik cihazlar ve su ürünleri ihraç ederken; bu ülkeden yapılan ithalatta ise demir-çelik, plastik mamuller ve motorlu kara taşıtları başı çekiyor. Masadaki en büyük hedeflerden biri de bu ticaret dengesini Türkiye lehine daha sürdürülebilir hale getirmek.
Küresel Markalar Türkiye Sahasında: Yatırımlar Derinleşiyor
Ekonomik iş birliğinin kalıcı hale gelmesinde doğrudan yatırımlar kilit bir rol oynuyor. Türkiye'de şu an otomotiv devi Hyundai ve tüketici elektroniğinin öncülerinden LG de dahil olmak üzere toplam 226 Güney Kore sermayeli şirket faaliyet gösteriyor. Bu şirketlerin Türkiye'deki toplam yatırım hacmi 451 milyon dolar seviyesine yaklaşmış durumda. Ankara'daki zirvede, bu yatırımların lojistik ve üretim üssü konumundaki Türkiye'de daha da çeşitlendirilmesi konuşulacak.
Mega Projelerden Savunma Sanayisine Uzanan Somut Adımlar
İki ülke arasındaki iş birliği kağıt üzerinde kalmayıp sahada dev projelere dönüşüyor. Daha önce 1915 Çanakkale Köprüsü ve Avrasya Tüneli gibi dünya çapındaki mega altyapı projelerinde birlikte çalışan taraflar, geçtiğimiz yıl imzalanan otoyol ve kentsel gelişim protokolleriyle bu ortaklığı tazeledi.
Savunma sanayisi alanında, özellikle Altay ana muharebe tankı projesi başta olmak üzere kritik savunma sistemlerinde ortaklıklar hız kesmeden sürüyor. Enerji bacağında ise Sinop'ta hayata geçirilmesi planlanan ikinci nükleer santral projesi için Güney Koreli şirketlerle yürütülen müzakerelere büyük bir ağırlık veriliyor.
Bilim ve AR-GE Projelerine Doğrudan Fon Desteği
İş birliğinin akademik ve teknolojik altyapısını güçlendirmek adına TÜBİTAK ile Güney Kore Ulusal Araştırma Vakfı (NRF) arasında imzalanan işbirliği protokolü de meyvelerini vermeye başladı. Bu protokol sayesinde Türk ve Güney Koreli bilim insanları ile araştırmacılar; yapay zeka, ileri malzeme teknolojileri ve dijital dönüşüm alanlarında ortak AR-GE projeleri geliştirerek doğrudan fon desteği alma imkanına kavuşuyor. Ankara'daki 6. Dönem Toplantısı, tüm bu süreçleri bir üst seviyeye taşıyacak kararlara sahne olmaya hazırlanıyor.