Türkiye’nin Kurulu Gücü 125 Bin Megavatı Aştı
Türkiye, enerji altyapısını modernize etme ve yerli kaynakların payını artırma stratejisinde tarihi bir dönüm noktasını daha geride bıraktı. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı tarafından Dünya Yenilenebilir Enerji Günü kapsamında paylaşılan son verilere göre, ülkenin toplam elektrik kurulu gücü mayıs ayı sonu itibarıyla 125 bin 598 megavat seviyesine ulaştı.
Sürdürülebilir ve çevre dostu enerji politikalarının bir sonucu olarak öne çıkan bu tabloda, yeşil enerjinin payındaki radikal artış dikkat çekti. Türkiye'nin toplam kurulu gücünün yüzde 62,6'lık ezici bir çoğunluğu, yani 78 bin 561 megavatlık bölümü artık yenilenebilir enerji kaynaklarından elde ediliyor.
Milli Kaynakların Payı Yüzde 71'i Geçti
Enerjide dışa bağımlılığı asgari düzeye indirmeyi hedefleyen Türkiye, elektrik üretim altyapısında yerli kaynakların ağırlığını her geçen gün pekiştiriyor. Son veriler ışığında, kurulu gücün içerisindeki yerli ve milli kaynakların toplam payı yüzde 71,8 gibi yüksek bir orana ulaştı. Bu başarı, döviz girdilerinin korunması ve arz güvenliğinin garanti altına alınması noktasında kritik bir viraj olarak yorumlanıyor.
Zirve Hidroelektrikte, Güneş ve Rüzgar Takipte
Kaynak bazlı dağılım incelendiğinde, Türkiye'nin geleneksel ve modern enerji yatırımlarının dengeli dağılımı net bir şekilde görülüyor. Mayıs sonu verilerine göre elektrik kurulu gücünde liderlik koltuğu, yüzde 25,8'lik pay ve 32 bin 344 megavatlık kapasiteyle hidroelektrik santrallerinin (HES) oldu.
Temiz enerji dönüşümünün en dinamik aktörleri olan güneş ve rüzgar ise toplamda 42 bin 21 megavata ulaşarak toplam kurulu gücün üçte birinden fazlasını tek başına sırtladı.
Elektrik Kurulu Gücünün Kaynaklara Göre Dağılımı:
Hidroelektrik: 32 bin 344 megavat (%25,8)
Güneş: 26 bin 899 megavat (%21,4)
Doğal Gaz: 25 bin 16 megavat (%20)
Rüzgar: 15 bin 122 megavat (%12)
Yerli Kömür: 11 bin 565 megavat (%9,2)
İthal Kömür: 10 bin 456 megavat (%8,3)
Biyokütle: 2 bin 398 megavat (%1,9)
Jeotermal: 1798 megavat (%1,4)
"Hedefimiz Enerjide Tam Bağımsız Türkiye"
Verilere ilişkin stratejik değerlendirmelerde bulunan Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar, Türkiye'nin enerji portföyünü çevre dostu kaynaklarla tahkim etmeye kararlılıkla devam edeceklerini vurguladı.
Sadece rüzgar ve güneş enerjisinde 42 bin megavat sınırının aşılmasının çok önemli bir eşik olduğunu belirten Bakan Bayraktar, şu değerlendirmelerde bulundu:
"Gelecek nesillere çok daha yeşil, yaşanabilir bir dünya bırakmak ve 'Enerjide Tam Bağımsız Türkiye' vizyonumuza kararlılıkla yürümek adına yerli ve temiz kaynaklarımıza yatırım yapmayı sürdüreceğiz. Toplam kurulu gücümüzün üçte birinden fazlasını sadece güneş ve rüzgardan karşılıyor olmak, bu stratejinin ne kadar doğru işlediğinin en somut kanıtıdır."