Rusya'nın Obninsk kentinde, nükleer teknolojiler, eğitim ve uluslararası işbirliği konularının detaylı bir şekilde ele alındığı Obninsk NEW Uluslararası Gençlik Nükleer Forumu düzenlendi. Bu yıl dördüncüsü gerçekleştirilen foruma, Türkiye dahil olmak üzere 70 ülkeden 500'den fazla öğrenci ve 10 ülkeden üst düzey heyet katıldı.
Forumun organizasyonunu, Rusya Devlet Nükleer Enerji Kuruluşu Rosatom ve Ulusal Nükleer Araştırmalar Üniversitesi MEPhI üstlendi. Forumda Rosatom Genel Müdürü Aleksey Likhachev ile çeşitli ülkelerden nükleer enerji alanındaki uzmanlar yer aldı.
Etkinlik kapsamında düzenlenen oturumlarda, gençlerin küresel nükleer enerji sektöründeki rolü, ülkeler arası işbirliği, nükleer eğitim ve geleceğin uzmanlarının sahip olması gereken yetkinlikler detaylandırıldı. Ayrıca, nükleer tıp, kuantum teknolojileri ve nükleer bilimin enerji dışındaki kullanım alanları üzerine de oturumlar gerçekleştirildi.
Likhachev, forumun açılışında yaptığı konuşmada, nükleer enerji sektörünün önünde birçok görev ve yeni zorluk olduğunu vurguladı. Temel hedeflerinin temiz, sürdürülebilir ve uygun maliyetli elektrik üretimi olduğunu belirten Likhachev, “Yeni malzemeler, dijital hesaplama sistemleri ve lazer teknolojileri başta olmak üzere nükleer enerjiden ilham alan birçok teknoloji üzerinde çalışıyoruz,” dedi.
Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı (UAEA) Başkanı Rafael Mariano Grossi, forumda gönderdiği video mesajda, gençlerin nükleer enerji sektöründe yürüttüğü çalışmaların önemli olduğunu belirterek, “Doğru zamanda, doğru alandasınız. UAEA da sizlerin yanındadır,” ifadelerini kullandı.
Forumda yer alan Türk katılımcılar, Akkuyu Nükleer Güç Santrali bursiyeri ve Ulusal Araştırma Üniversitesi Moskova Enerji Enstitüsü birinci sınıf öğrencisi Seyit Abdullah Büker bir haftadır Obninsk’te bulunduklarını ve nükleer enerji ile ilgili birçok konuda eğitim aldıklarını aktardı. Büker, “Eğitimimin ardından Türkiye'nin ilk nükleer güç santrali Akkuyu'da çalışmayı hedefliyorum,” dedi.
MPEI'de yüksek lisans öğrencisi olan Abdullah Şahin ise nükleer enerji araştırmalarının kapsamının oldukça geniş olduğunu belirtip, Rusya'da otomatik kontrol sistemleri üzerine eğitim alacağını ifade etti. Şahin, “Dünyanın birçok ülkesinde nükleer santraller var. Türkiye'de de bu alanda önemli projeler hayata geçirilmeye başlandı ve ben bunun bir parçası olmaktan gurur duyuyorum,” diye konuştu.
Obninsk, dünyada barışçıl atom enerjisinin doğduğu yer olarak biliniyor ve aynı zamanda teknoloji ve bilim alanında önemli çalışmaların yapıldığı bir şehir. 26 Haziran 1954'te faaliyete geçen dünyanın ilk nükleer enerji santralinin bulunduğu Obninsk, araştırma tesislerinde deniz altıları için nükleer reaktörler ile uzay teknolojileri de geliştiriyor.

Nükleer teknolojiler, eğitim ve uluslararası işbirliğinin ele alındığı Obninsk NEW Uluslararası Gençlik Nükleer Forumu, Türkiye dahil 70 ülkeden katılımcıyla Rusya'nın Obninsk kentinde düzenlendi. Rusya Devlet Nükleer Enerji Kuruluşu Rosatom ve Ulusal Nükleer Araştırmalar Üniversitesi MEPhI'nin destek verdiği forumda, Rosatom Genel Müdürü Aleksey Likhachev (ortada) ile çeşitli ülkelerden nükleer enerji alanındaki yetkililer ve uzmanlar yer aldı.
