Gayrimenkul sektöründe suistimallerin, dolandırıcılık vakalarının ve kayıt dışı para trafiğinin önüne geçmek amacıyla tasarlanan "Güvenli Ödeme Sistemi" için beklenen yürürlük tarihinde değişikliğe gidildi. Ticaret Bakanlığı, daha önce 1 Temmuz olarak duyurulan zorunlu geçiş sürecini, teknik altyapı çalışmalarının eksiksiz tamamlanabilmesi adına ileri bir tarihe ertelediğini duyurdu.
Mülkiyet ve Satış Bedeli Eş Zamanlı El Değiştirecek
Taşınmaz Ticareti Hakkında Yönetmelik bünyesinde hayata geçirilen düzenleme, özellikle konut, iş yeri ve arsa alım-satımlarında tarafların finansal güvenliğini en üst düzeye çıkarmayı hedefliyor. Yeni sistem yürürlüğe girdiğinde; tarafların ödemeyi nakit, EFT ya da havale yoluyla yapması durumunda, satış bedeli bloke edilecek ve ancak tapuda mülkiyet devri tescillendiği an satıcının hesabına aktarılacak. Böylece "parayı gönderdim ama tapuyu alamadım" ya da "tapuyu devrettim ama parayı tahsil edemedim" şeklindeki mağduriyetler tamamen tarih olacak.
3 Aylık Teknik Entegrasyon Molası
Ticaret Bakanlığı tarafından yapılan yazılı açıklamada, sistemin tüm paydaşlar için sorunsuz ve stabil bir şekilde çalışabilmesinin önemi vurgulandı. Bakanlık; Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü ile finansal kuruluşlar arasındaki veri entegrasyon süreçlerinin ve teknik testlerin kusursuz bir şekilde tamamlanması amacıyla yönetmeliğin kendisine tanıdığı "3 aya kadar uzatma" yetkisini kullandı. Bu doğrultuda, sektörün ve vatandaşların merakla beklediği sistemin zorunlu yürürlük tarihi 1 Ekim olarak revize edildi.
Kayıt Dışılıkla Mücadelede Kritik Eşik
Söz konusu dijital bariyer, sadece alıcı ve satıcıyı hırsızlık ve sahtecilik gibi risklere karşı korumakla kalmayacak; aynı zamanda gayrimenkul sektöründeki para trafiğinin şeffaflaşmasını sağlayarak kayıt dışı ekonomiyle mücadeleye de çok büyük bir katkı sunacak. Bakanlık, ekim ayına kadar olan süreçte tüm teknik hazırlıkların tamamlanarak sistemin Türkiye genelinde eksiksiz şekilde devreye alınacağını belirtti.