Business Ekonomi Ekonomi Elder Başkanı Barış Erdeniz açıkladı: Elektrik şebekelerinde büyük dönüşüm kapıda

Elder Başkanı Barış Erdeniz açıkladı: Elektrik şebekelerinde büyük dönüşüm kapıda

Türkiye'nin hızla artan elektrik talebi ve dijitalleşen sanayisi, altyapıda dev bir yatırımı zorunlu kılıyor; ELDER, önümüzdeki 10 yıl içinde şebekelerin modernizasyonu için en az 50 milyar dolarlık bütçe ayrılması gerektiğini açıkladı.

Elder Başkanı Barış Erdeniz açıkladı: Elektrik şebekelerinde büyük dönüşüm kapıda
KAYNAK: (AA)

Altyapıda 10 Yılda 50 Milyar Dolarlık Dev Yatırım Şart

Türkiye'nin enerji vizyonu, üretim kapasitesindeki artışın ötesinde, bu enerjiyi taşıyan altyapının baştan aşağı yenilenmesini zorunlu kılıyor. Elektrik Dağıtım Hizmetleri Derneği (Elder) Yönetim Kurulu Başkanı Barış Erdeniz, İstanbul'da düzenlenen geniş kapsamlı basın toplantısında sektörün geleceğine ışık tuttu. Erdeniz, yeni nesil teknolojilerin şebekeler üzerinde yarattığı baskıya dikkat çekerek, önümüzdeki 10 yıllık süreçte elektrik dağıtım mimarisinin kurulabilmesi adına en az 50 milyar dolarlık dev bir yatırım hacmine ihtiyaç duyulduğunu açıkladı.

Enerji Dönüşümünün Gizli Kahramanı: Dağıtım Şebekeleri

Yeşil enerji hamlelerinin ve yenilenebilir enerji kaynaklarının sisteme entegrasyonunun kalıcı bir başarıya ulaşmasının şebeke gücüyle doğrudan bağlantılı olduğunu ifade eden Barış Erdeniz, dağıtım altyapısını "enerji dönüşümünün omurgası" olarak nitelendirdi. Yapay zeka uygulamaları, veri merkezleri, elektrikli araçlar ve sanayideki elektrifikasyon dalgasının şebekeleri pasif birer taşıyıcı olmaktan çıkardığını belirten Erdeniz, "Enerji dönüşümünün başarısı yalnızca ne kadar yenilenebilir enerji tesisi kurduğumuzla değil, bu enerjiyi ne kadar güçlü, akıllı ve esnek şebekelerle yönetebildiğimizle ölçülecek" dedi.

Tüketim Rekora Koşuyor: 2035 Projeksiyonu

Türkiye'nin ekonomik büyümesine paralel olarak yükselen enerji grafiği çarpıcı rakamlarla ortaya kondu. Son 12 yılda elektrik tüketiminin yüzde 50 artış göstererek 240 teravatsaatten 361 teravatsaate ulaştığını anımsatan Elder Başkanı, Ulusal Enerji Planı doğrultusunda bu rakamın 2035 yılında 510 teravatsaate çıkmasının beklendiğini vurguladı. Kurulu gücün ise 227 gigavata yükselmesinin hedeflendiğini aktaran Erdeniz, sisteme eklenecek yaklaşık 104 gigavatlık yeni kapasitenin sağlıklı yönetilmesi için şebeke yatırımlarının hiç vakit kaybedilmeden hayata geçirilmesi gerektiğinin altını çizdi.

Kayıp-Kaçak Oranlarında Tarihi Düşüş: Ekonomiye 1 Milyar Dolar Katkı

Sektörün operasyonel başarılarına ve verimlilik çıktılarına da değinen Erdeniz, geçmiş dönemde gerçekleştirilen yatırımların meyvelerini vermeye başladığını belirtti. Türkiye genelinde trafo sayısının 350 binden 570 bine ulaştırıldığını söyleyen Erdeniz, teknik ve teknik olmayan kayıp-kaçak oranlarının yüzde 18,5 seviyelerinden radikal bir düşüşle yüzde 9'un altına indirildiğini müjdeledi. Bu kritik iyileşmenin, Türkiye ekonomisine doğrudan yıllık 1 milyar dolarlık dev bir tasarruf ve katkı sağladığı ifade edildi.

Dağıtım 2.0: Akıllı, Dinamik ve Veri Odaklı Mimari

Geleceğin şebeke modelini "Dağıtım 2.0" olarak tanımlayan Barış Erdeniz, elektrik şebekelerinin artık çift yönlü enerji akışına izin veren, veri odaklı ve akıllı algoritmalardan beslenen bir yapıya bürünmek zorunda olduğunu kaydetti. Tüketicilerin aynı zamanda üretici konumuna geçtiği bu yeni ekosistemde, kesintisiz ve kaliteli enerji arzı sağlamak adına şebeke esnekliğinin en üst düzeye çıkarılması hedefleniyor. Elder, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı öncülüğünde hayata geçirilen tasarruf odaklı kampanyalara da tam destek vererek, enerji bilincinin tüm topluma yayılması için çalışmalarını sürdüreceğini bildirdi.

Yorumlar
Yorum yazma kurallarını okumuş ve kabul etmiş sayılırsınız