e-Tebligat sistemine katılım şartları
Kurumlar vergisi ve ticari, zirai, mesleki kazançları dolayısıyla gerçek usulde vergilendirilen gelir vergisi mükellefleri ile kolektif ve adi komandit şirketler gibi tüzel ve gerçek kişilerin, elektronik tebligat (e-Tebligat) sistemine 30 Kasım'a kadar dahil olmaları gerekiyor.
Hazine ve Maliye Bakanlığının "Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği", Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Tebliğle, daha önce bu alanda yapılan kanun değişikliği doğrultusunda e-Tebligat sistemine ilişkin usul ve esaslar yeniden belirlenirken, düzenleme kapsamında sisteme dahil olması gereken mükelleflerin, başvuru süreleri ve sistemden çıkış şartları tespit edildi.
Bakanlıktan edinilen bilgiye göre, e-Tebligat sistemine dahil olması gerekenler arasında kurumlar vergisi mükellefleri, ticari, zirai ve mesleki kazançları dolayısıyla gerçek usulde vergilendirilen gelir vergisi mükellefleri, kolektif şirketler ve adi komandit şirketler ile ÖTV Kanunu'na ekli (II) sayılı listedeki mallardan kayıt ve tescile tabi olanların ilk iktisabında adına tescil yapılan gerçek ve tüzel kişiler ile tüzel kişiliği olmayan teşekküller yer alıyor.
Başvuru süreci ve dikkat edilmesi gerekenler
1 Temmuz'dan önce e-Tebligat sistemine dahil olanlar, yeni bir başvuru yapmadan mevcut kullanıcı kodu ve şifreleriyle sistemi kullanmaya devam edebilecek. Sisteme dahil olması gereken mükellefler, başvurularını Dijital Vergi Dairesi üzerinden elektronik ortamda veya durumlarına uygun "Elektronik Tebligat Sistemine Dahil Olma Talep Bildirimi" ile ilgili vergi dairesine yapabilecek.
11 Ekim'den önce sistemine dahil olması gerektiği halde henüz dahil olmayan mükelleflerin 30 Kasım'a kadar sisteme dahil olması gerekiyor. Söz konusu tarihten sonra mükellefiyet tesis ettirenlerin ise işe başlama tarihini takip eden 15 gün içinde sisteme dahil olmaları önem taşıyor.
ÖTV Kanunu kapsamındaki mallardan kayıt ve tescile tabi olanların ilk iktisabında adı tescil yapılacak kişilerin ise kayıt veya tescil işlemi tamamlanmadan önce sisteme dahil olmaları zorunlu olacak.
Elektronik imzalı tebliğ evrakı, sisteme ulaştığı tarihi izleyen 5'inci günün sonunda tebliğ edilmiş sayılacak. Mükellefler, kendilerine e-Tebligat iletildiğine ilişkin kısa mesaj veya e-posta yoluyla bilgilendirme yapılmasını talep edebilecek. Ancak bilgilendirmenin yapılamamış olması, e-Tebligatın geçerliliğini etkilemeyecek.
Tebliğle e-Tebligat sisteminden çıkışa ilişkin hükümler de belirlendi. Tüzel kişilerin sicil kayıtlarının silinmesi veya gerçek kişilerin ölümü halinde sistemden çıkış yapılacak. 65 yaşını doldurmuş kişiler de başvurmaları halinde sistemden çıkarılabilecek.
Ayrıca, e-Tebligat sistemini kullanan mükelleflerin, bildirimlerini süresinde, tam ve doğru şekilde yapmaları, bilgilerinde meydana gelen değişiklikleri vergi dairesine bildirmeleri ve kendilerine tahsis edilen kullanıcı kodu ile şifreyi korumaları önemlidir.
Kullanıcı bilgilerinin veya şifrenin üçüncü kişilerin eline geçtiğinin öğrenilmesi halinde durumun derhal ilgili vergi dairesine bildirilmesi önem taşır. Yükümlülüklere uymayanlar hakkında ilgili kanun kapsamındaki ceza hükümleri uygulanacak.