Business Ekonomi Dünya Moskova’dan uzayda dev adım: 2036’ya kadar Ay’da nükleer santral kuruluyor

Moskova’dan uzayda dev adım: 2036’ya kadar Ay’da nükleer santral kuruluyor

Rusya Federal Uzay Ajansı (Roscosmos), 2036 yılına kadar Ay yüzeyinde kalıcı bir altyapı oluşturmak amacıyla nükleer enerji santrali kuracağını duyurdu.

Moskova’dan uzayda dev adım: 2036’ya kadar Ay’da nükleer santral kuruluyor
KAYNAK: (AA)

Rusya Uzay Stratejisini Nükleer Güçle Yeniden Şekillendiriyor

Küresel uzay rekabetinde dengeleri değiştirecek hamle Moskova’dan geldi. Rusya’nın önümüzdeki on yıllık dönemi kapsayan yeni uzay politikası taslağı, insanlığın Dünya dışındaki varlığını kalıcı hale getirecek radikal bir projeyi ortaya koydu. Hazırlanan resmi strateji belgesine göre Rusya Federal Uzay Ajansı (Roscosmos), 2036 yılına kadar Ay yüzeyinde bir nükleer enerji santrali inşa etmeyi planlıyor.

"2036 Yılına Kadar ve Gelecek Perspektifinde Rusya Federasyonu'nun Uzay Faaliyetleri Alanındaki Devlet Politikasının Temelleri" başlığını taşıyan başkanlık kararnamesi taslağında, kurulacak bu nükleer santralin Ay programı ve uluslararası ortaklıklar kapsamında inşa edilecek yüzey altyapısının devasa enerji ihtiyacını kesintisiz olarak karşılamasının amaçlandığı belirtildi.

Ay Üssünün Enerji Deposu Olacak

Gelecekte kurulması planlanan Ay üsleri ve bilimsel laboratuvarların kesintisiz çalışabilmesi için güneş enerjisinin yetersiz kaldığı noktalarda nükleer güç devreye girecek. Rusya'nın bu stratejik hamlesi, sadece Ay yüzeyindeki araştırma robotlarını ve gözlemevlerini beslemekle kalmayacak; aynı zamanda uluslararası işbirlikleriyle kurulacak kalıcı Ay istasyonlarının da can damarı olacak.

Belgede yer alan bir diğer kritik hedef ise 2036 sonrasına işaret ediyor. Roscosmos, bu tarihten itibaren derin uzay yolculuklarında devrim yaratması beklenen nükleer enerji sistemlerine sahip yeni nesil uzay taşıma araçlarını geliştirerek kozmik operasyonlarında vites yükseltmeyi amaçlıyor.

"Luna" Serisiyle Ay’da Keşif Trafiği Hızlanıyor

Rusya’nın takvimine göre Ay’a yönelik insansız keşif misyonları önümüzdeki yıllarda yoğunlaşacak. Bilimsel ön hazırlık niteliğindeki "Luna-26" görevinin 2028 yılında fırlatılması planlanırken, yüzey analizleri yapacak "Luna-27/1" ve "Luna-27/2" araçlarının sırasıyla 2029 ve 2030 yıllarında uzaya gönderilmesi hedefleniyor.

Daha kapsamlı lojistik ve altyapı çalışmalarını içeren "Luna-28", "Luna-29" ve "Luna-30" operasyonlarının ise 2032-2036 yılları arasında icra edilmesi kararlaştırıldı. Bu misyonların en büyük amaçlarından biri de Ay yüzeyinden toplanacak toprak ve maden örneklerini incelenmek üzere başarıyla Dünya’ya geri ulaştırmak.

Hedefte Mars, Venüs ve Asteroit Madenciliği Var

Moskova’nın vizyonu yalnızca Ay ile de sınırlı değil. Yeni devlet politikası taslağında 2036 sonrasındaki uzun vadeli hedeflere de geniş yer ayrıldı. Rusya, Ay'da elde edeceği nükleer teknoloji tecrübesiyle birlikte Venüs ve Mars’a tam otomatik gelişmiş uzay araçları göndermeyi planlıyor. Bunun yanı sıra, uzay ekonomisinin en gözde alanlarından biri olan asteroit madenciliği ve gök cisimlerindeki kaynakların aranıp işletilmesi de Rusya’nın gelecek projeksiyonunun merkezinde yer alıyor.

Yorumlar
Yorum yazma kurallarını okumuş ve kabul etmiş sayılırsınız